• På vår webbplats förstasida finns en rese-sökmeny, där du kan söka på våra olika charterresor.

• Genom att bläddra nedåt på vår förstasida kan du se alla våra avreseorter och destinationer för våra charterflyg. Genom att klicka på en destination eller avreseort kommer du direkt till rese-sökningen.

• Systemet anger automatiskt antalet resenärer till två vuxna. Du kan justera antalet resenärer från resenär-menyn. Kom ihåg att ange barnens åldrar korrekt i passagerar-fältet.

Du kan endast boka charterresor från vår webbplats. Genom rese-sökmenyn kan du söka på våra charterresor.
resa du vill boka.

• Du kan justera antalet passagerare i sök-menyn. Kom ihåg att ange barnens åldrar korrekt i passagerar-fältet för att få priserna korrekt för resenärskonfigurationen.
• Genom vår webbplats kan du bara boka ett rum åt gången. För flera rum, vänligen gör separata bokningar.
• Bagage som checkas in bör bokas mot en extra kostnad.
• När du bokar en resa via webbplatsen, bör en bokningsavgift betalas direkt. Bokar du genom vår kundtjänst, skall bokningsavgiften betalas inom en vecka från bokning. Bokningsavgiften är 2000 SEK / person för charterresor. Återstående betalning för bokningen ska betalas senast 42 dagar före avresan. Om det är mindre än 42 dagar kvar till resans början vid bokning, måste hela resan betalas vid bokningstillfället.

•  De priser som visas på webbplatsen gäller tills vidare.
•  Priserna är inte fasta listpriser, utan så kallade flytande priser som påverkas av efterfrågan och tillgängligheten av hotellrum.
•  Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och rabatter.
•  Priserna är grundpriser per person.
•  Priserna inkluderar inte eventuella rumsspecifika tilläggskostnader eller extra tjänster. 
•  Erbjudanden och kampanjkoder är giltiga under en begränsad tid och kan inte kombineras med andra rabatter.
•  Endast en kampanj- eller rabattkod per bokning. 
•  Det finns ett begränsat antal erbjudanderesor tillgängliga. 
•  Rabatterna gäller alltid endast för nya bokningar.

När du bokar en charterresa bör en bokningsavgift betalas:
För charterflygningar är bokningsavgiften 2000 SEK / person.

•  Om det är mer än 42 dagar kvar till avresedagen och resans pris är över 2000 SEK / person, måste bokningsavgiften betalas vid bokning. Görs bokningen via kundtjänsten, skall betalningen göras inom en vecka. Återstående betalning måste göras senast 42 dagar före avresan.

•  Om resan bokas mindre än 42 dagar före avresan eller om resans pris är 2000 SEK / person eller mindre, måste hela resans pris betalas omedelbart.

Säkra online betalningar kan göras antingen med kreditkort (Visa och Mastercard) eller via internetbank.

Som betalningsoperatör används: Adyen.

•  Bankbetalningar: Välj din bank och logga in på ditt bankkonto via systemet för att göra betalningen.

•  Mastercard/Visa: Välj kreditkort och fyll i de begärda uppgifterna om ditt kort. Observera säkerhetsgränserna för ditt kort när du betalar med kreditkort; förutom kreditgränsen måste även den dagliga köpbegränsningen för köp vid betalautomater vara tillräckligt hög, inklusive användningsområdet Sverige samt andra nordiska länder och att betalningar på internet är tillåtna. Betalning med kreditkort kräver alltid en stark autentisering via mobilbanken eller med hjälp av en PIN-kodsläsare för att betalningen ska godkännas. Den vanligaste orsaken till att betalningen med kreditkort misslyckas är de säkerhetsgränser som är inställda på kortet. Kontrollera att kortet har tillräckligt hög kreditgräns och att den dagliga köpbegränsningen för köp vid betalautomater samt på internet är tillåtna, inklusive användningsområdet Sverige samt andra nordiska länder. Du kan ändra säkerhetsgränserna för ditt kort genom din internetbank eller genom att kontakta din bank.

Du kan även boka resor via vår försäljningstjänst och få en bokningsbekräftelse via e-post, där bokningsavgiften måste betalas inom en vecka antingen med kreditkort eller via internetbank. Om du betalar fakturan via internetbanken från ditt bankkonto, var vänlig notera att fakturan inte har något referensnummer. Vänligen skriv in ditt bokningsnummer i meddelandefältet. Bankuppgifter: Aventours Oy, Andelsbanken FI64 5680 0030 1204 36.

Du kommer att få en bokningsbekräftelse via e-post från oss, som fungerar som din biljett för resan. Det finns ingen separat flygbiljett för charterflygningarna.

Resans pris inkluderar
• Tur- och returflyg från den angivna flygplatsen enligt bokningsbekräftelsen till destinationen, samt eventuella flygplatsavgifter.
• Boende och eventuella måltider, guide- och serviceinformation enligt de uppgifter som anges i bokningsbekräftelsen, samt resebiljetter som skickas via e-post.

Resans pris per person visas på vår webbplats i enlighet med antalet personer som anges i passagerarfältet. Åldern på barnen måste också anges i år.

Resans pris inkluderar inte
• Pass- och visumkostnader (om inte annat anges)
• Vaccinationskostnader
• Reseförsäkring
• Flygplatstransfer (kan bokas mot en extra avgift)
• Dricks och serviceavgifter på plats
• Bokningsbekräftelse/flygbiljett som skickas via post
• Anslutningstransporter inom landet
• Utflykter och andra betalda tilläggstjänster på plats
• Eventuella obligatoriska hotell- eller stadsavgifter i destinationslandet, som måste betalas direkt till hotellet
• Incheckat bagage (kan bokas mot en extra avgift)
• Serviceavgift för tjänster som anpassas enligt kundens önskemål

Det pris som gäller vid bokningstillfället är bindande för kunden. Aventours förbehåller sig rätten att göra olika prisförslag och sänka priserna för resor. Nedsatta priser gäller från det datum de meddelas och gäller inte för tidigare bokade resor.

Aventours förbehåller sig rätten att korrigera priser och rabatter samt göra ändringar.
• Vi använder dynamisk prissättning för våra resor, där priset bestäms av tillgängligheten för hotell och flyg vid bokningstillfället.
• Vi förbehåller oss rätten att avboka en bokning om det har skett ett tekniskt fel i prisberäkningen som inte beror på oss.
• Aventours har rätt att ge bättre arrangemang till sina kunder än vad den gjorda bokningen kräver. Aventours är dock inte skyldig att erbjuda samma tilläggstjänster till alla passagerare.

Avgiftsbelagda tilläggstjänster.
• I vissa hotell har kunder möjlighet att mot en extra avgift köpa till exempel balkong/terrass, havsutsikt eller enkelrum.
• I vissa destinationer kan kunder köpa flygplatstransfer i förväg via Aventours. Om en kund vill avboka flygplatstransfer bör han/hon kontrollera eventuella avbokningskostnader hos Aventours kundservice.
• När tilläggstjänster köps via flygbolaget återbetalas vanligtvis inte pengar om kunden ändrar sin resa. Tilläggstjänsterna måste köpas igen för den nya resan via flygbolaget.

Resepresentkort är en uppskattad och utmärkt present för alla tillfällen. 

Ge bort semesterupplevelser och minnen från världen. 

Du kan köpa ett resepresentkort med önskad summa via vår försäljningstjänst.

Vår kundservice betjänar vardagar mån-fre kl. 10-14. Vi besvarar på telefonsamtal och e-post under våra kundtjänsts öppettider.

Vi svarar på meddelanden i chattfunktionen på vår webbplats, vardagar mellan kl. 10-14 då vår kundtjänst är öppen.

• En grupp anses vara ett sällskap som består av minst 10 fullt betalande passagerare med enhetliga researrangeman.

• Vi har skräddarsytt resepaket för olika grupper, såsom bokgrupper, golfgrupper, yoga- och pilates grupper och andra hobbygrupper.

• Resepaket och innehåll för grupper samt betalningsvillkor kommer att överenskommas separat för varje grupp.

Twin/Double -Twin = två separata sängar, double =dubbelsäng 
Triple Room - dubbelsäng och en extrasäng 
Studio - lägenhet med pentry
Double or Twin with Terrace – dubbelrum med terrass (på marknivå) 
Economy Room (no balcony) - ekonomirum utan balkong 
Apartment/One bedroom Apartment - lägenhet med separat sovrum 
Two Bedroom Apartment - lägenhet med två sovrum 
Family Room – familjerum 
Suite – svit 
Quadruple – rum för fyra personer 
Swim Up Deluxe – rum med direkt tillgång till pool från terrassen 
Room with Jacuzzi – rum med egen utomhusjacuzzi 
Villa with Personal Pool – villa med privat pool 
Bungalow with Private Pool – bungalow med privat pool

Land view – landskapsvy
Inland view – inlandsutsikt
Mountain view – bergsutsikt
With view – med utsikt
Rear view – gatuutsikt
City view – stadsutsikt
Garden view - trädgårdsutsikt
Pool view – poolutsikt
Side sea view/lateral sea view/partial sea view/partial ocean view – delvis havsutsikt
Sea view – havsutsikt
Sea Front/seaside - rum mot havet, men ingen direkt havsutsikt

Room only – endast rum
Breakfast – frukost
Half Board – halvpension; frukost och middag (middag utan drycker)
Full Board – helpension; frukost, lunch och middag (lunch och middag utan drycker)
All Inclusive – all inclusive; frukost, lunch och middag (inkluderar drycker vid måltiderna samt eventuella mellanmål mellan måltiderna)

Allergier och specialdieter 
Specialdieter (till exempel laktosfri eller glutenfri kost) är inte lika vanligt förekommande på semesterorter som i Sverige. Tyvärr kan vi inte garantera specialmåltider på grund av allergier eller specialdieter. På vissa hotell är det möjligt att hänsyn tas till specialdieter, men utbudet är inte nödvändigtvis lika brett som det vanliga utbudet.

Det är viktigt att informera om eventuella allergier och specialdieter vid bokningstillfället och även informera personalen på hotellet vid ankomst så att de kan ta hänsyn till det så långt det är möjligt.

• Flygningar från regionerna tillåter ett gratis handbagage med en max vikt på 5 kg. Maxdimensionerna för handbagaget är 55 cm x 40 cm x 20 cm.

 Incheckat bagage medför tilläggskostnader: 200 SEK per väska tur och retur, maximal vikt 20 kg. Golfväskor kostar 500 SEK per väska tur och retur.

• Vid bokning online kan antalet väskor inte ändras. Systemet lägger automatiskt till väskor baserat på antalet personer om de har lagts till i bokningen. Vårt försäljningsteam kan justera antalet väskor vid behov. Väskor kan läggas till i bokningen senast 1 vecka före avresa.

• Skarpa föremål, som saxar eller knivar, får inte packas i handbagaget. I kabinen är det tillåtet att ta med vätskor i förpackningar med högst 100 ml, och alla vätskeförpackningar måste få plats i en literstor Mini grip-påse.

• Hopfällbara barnvagnar kan tas med på resan utan extra kostnad. Vagnarna transporteras i lastutrymmet under flygningen och bör förpackas i en skyddspåse för att undvika smuts under transporten. Om så önskas kan vagnarna tas till avreseporten på flygplatsen och sedan transporteras till lastutrymmet under flygningen. När du reser med små barn kan du ta med nödvändig mängd barnmat och mjölk i originalförpackningar som handbagage.

• CPAP-maskiner för behandling av sömnapné är tillåtna på flygningar och måste packas i handbagaget. CPAP-maskinen måste få plats i det tillåtna antalet handbagage. Ta med dig ett läkarintyg som visar att du behöver behandling med övertryck för andningsvägarna med en CPAP-maskin.

• Läkemedel ska packas i handbagaget och bör förvaras i sin originalförpackning. Förpackningen bör innehålla information om de aktiva ingredienserna, vilket gör det enklare för tullen och andra myndigheter att identifiera vilket läkemedel det är. Det är bra att ta med regelbundet använda läkemedel för säkerhets skull i minst en vecka utöver den planerade resans längd.

I vissa hotell finns tillgängliga rum för personer med funktionsnedsättning. Dessa rum måste alltid bokas separat, så var vänlig kontakta vår försäljningsservice angående detta. Observera att standarden för tillgängliga rum på hotellen inte alltid motsvarar de svenska standarderna. Tillgängliga rum är rum som är anpassade för personer med funktionsnedsättning enligt destinationens egna standarder, och hotellområdet är också i viss utsträckning anpassat för personer med funktionsnedsättning. Hotellens alla tjänster är inte nödvändigtvis tillgängliga med rullstol, eller rummet är inte helt anpassat för personer med funktionsnedsättning.

För rullstolar och andra hjälpmedel behövs mer detaljerad information för flygbolaget. Vänligen informera vid bokningen av din resa om måtten på alla dina hjälpmedel (längd, bredd, höjd, vikt och batterispecifikationer för elrullstolar). Du kan ta med kryckor eller käppar på flyget och behöver inte informera flygbolaget i förväg.

Om du behöver assistans på flygplatsen samt hjälp med ombordstigning, vänligen kontakta vår kundservice i god tid innan din resa.

•  Om du är gravid, ta hänsyn till flygbolagets regler för gravida passagerare.
•  Flygbolagen har olika praxis för hur länge man kan flyga under graviditeten.
•  Läs mer om flygbolagens regler på deras egna webbplatser och kontrollera när du behöver ett läkarintyg.
•  Diskutera resande under graviditeten med din läkare.

På charterflyg kostar transfer från flygplatsen till hotellet 400 SEK per person tur och retur. Transfer kan läggas till bokningen senast en vecka före avresa.

Spädbarn under 2 år reser på en vuxens knä under flygplatsöverföringen och har ingen separat plats reserverad. Bilbarnstol kan inte bokas för överföringen.

Barnrabatter
• Barn under 2 år vid resans slut debiteras från 600 SEK på charterflyg.
• Barnet reser i planet i föräldrarnas knä, och det finns ingen separat flyg-, hotellplats reserverad för dem.
• Barn i åldern 2–11 år och ungdomar i åldern 12–17 år kan få rabatt på grundpriset för resan när de sover på en extrasäng.
• Rabattens storlek varierar och priserna för resorna beror på avresedatum, destination och hotell.
• I vissa hotell kan endast barn under 12 år få en extrasäng.
• Typ, storlek, antal och tillgänglighet för sängar och extrasängar samt eventuella åldersbegränsningar i varje rum/lägenhet specificeras av resebyrån.
• Barnrabatten kan inte kombineras med andra rabatter.
• För att få barn-/ungdomsrabatt måste barnet/ungdomen dela rum/lägenhet med minst 2–4 vuxna som betalar fullt pris och sover på en extrasäng.
• Eventuella tilläggskostnader som transport på destinationen och hotellspecifika tilläggskostnader som måltider, balkong/terrass, havsutsikt läggs till priserna.
• Det totala priset för resan fördelas jämnt mellan alla som delar rummet, med barnrabatten beaktad.

Extrasängsrabatt
För att få extrasängsrabatt måste alla vanliga sängar i rummet/lägenheten vara upptagna, och alla som sover där måste ha betalat fullt pris som vuxen. Då ges en rabatt på extrasängen, som beräknas från det ordinarie priset för resan. Inga andra rabatter beviljas samtidigt. I Aventours priser är rabatterna inte specificerade, utan de ingår i det totala priset för resan.

Föräldratillstånd för barnets semesterresa
När ett minderårigt barn reser utomlands utan sina föräldrar är det rekommenderat att ha med sig ett föräldratillstånd, som kan behövas för myndigheterna i destinationen. Enligt svensk lag, om barnet är i föräldrarnas gemensamma vårdnad, beslutar de tillsammans om alla frågor gällande barnet, och den ena föräldern (eller en annan person) har inte rätt att ta med barnet utomlands utan den andra förälderns (eller föräldrarnas) medgivande. Den sveska lagen specificerar inte hur tillståndet ska ges. Det är dock bra att notera att även om avresa från Sverige lyckas, kan myndigheterna vid en annan statsgräns kräva ett skriftligt tillstånd.

Även om det inte finns några specifika krav, är det alltid bra att ha ett skriftligt tillstånd från föräldrarna. Föräldern/föräldrarna kan själva utforma ett samtyckesdokument för dessa situationer. Tillståndet kan vara på destinationens språk eller på engelska. Brevet bör innehålla information om resan samt föräldrarnas underskrifter och kontaktuppgifter.

På charterflyg görs incheckningen på flygplatsen.
Incheckningsdiskarna öppnar 2 timmar före flygets avgång och stänger 45 minuter före flygets avgångstid.
Alla passagerare ombeds komma i tid till flygplatsen.

Tillgängliga platser ombord på charterflygningar tilldelas av flygbolaget i förväg. Flygbolaget försöker placera passagerare med samma bokning bredvid varandra/nära varandra. 

Om du vill köpa specifika sittplatser för charterflygningen, finns följande möjligheter: mer benutrymme 300 SEK/person/enkel resa, framdelen av planet 100 SEK/person/enkel resa och övriga platser på planet 50 SEK/person/enkel resa). Vänligen kontakta vår kundservice för bokning av sittplats.

På charterflygningar finns möjlighet att köpa drycker och snacks från försäljningsvagnen. Måltider erbjuds inte på charterflygningar. Kort accepteras som betalningsmedel ombord. Service tillhandahålls på engelska av besättningen ombord.

På charterflygningar fungerar bokningsbekräftelsen som resebiljett, och det finns ingen separat flygbiljett. Var vänlig och kontrollera att namnen är korrekt stavade i bekräftelsen.

Om du inte har tillgång till e-post kan vi skicka dina resehandlingar till din hemadress mot en avgift på 50 SEK. Detta endast vid särskild begäran.

Charterflygningar från landsbygden flyger vi med Enter Air.
• Enter Air är ett polskt flygbolag grundat 2009 och för närvarande är det ett av dom största charterflygbolagen i Europa.
• Om det blir förändringar i tidtabellerna för charterflygningar, meddelar Aventours tidtabellsändringar via e-post, SMS eller i vissa fall genom att ringa till den kontaktperson som angetts på bokningen.

Reseförsäkringen ingår inte i resans pris.

• Vi uppmanar alla resenärer att skaffa en tillräcklig rese- och bagageförsäkring med avbeställningsskydd.
• Vid avbokning av resan debiteras en avbokningsavgift, vars storlek beror på hur många dagar före resans början resan avbokas.
• Eventuellt debiterade avbokningsavgifter kan återbetalas från ditt reseförsäkringsbolag.
• Allmänna resevillkor finns tillgängliga längst ned till höger på förstasidan under "Resevillkor".

För resan behövs ett giltigt pass eller EU-identitetskort beroende på resmålet.
• Resenären är själv ansvarig för att se till att nödvändiga dokument (pass, visum, vaccinationsintyg) är giltiga.
• Resenären ansvarar också för kostnaderna för dessa.
• Ett EU-identitetskort utfärdat efter 1 mars 1999 kan användas som resehandling istället för pass i vissa länder.
• Kontrollera mer detaljerad information på Polisens webbplats polisen.se
• FPA-kort eller körkort är inte tillräckliga resehandlingar.

Vid resor utanför EU är pass nödvändigt.
• Medborgare från andra länder ombeds att kontrollera pass- och visumkraven vid destinationens ambassad i god tid före resan.
• Aventours ansvarar inte för eventuella skador som resenären kan drabbas av om resan förhindras på grund av bristande resehandlingar.

Om ditt bagage inte anländer samtidigt med dig måste du omedelbart meddela flygbolagets representant på flygplatsen. Du måste då fylla i en så kallad PIR, eller skaderapport, varifrån du får en kopia till dig själv. Flygbolaget kommer att kontakta dig så snart ditt bagage har anlänt.

Om ditt bagage skadas under flygningen måste en skaderapport (PIR) fyllas i på flygplatsen. Du får en kopia av rapporten till dig själv. Förvara den noggrant för eventuella ersättningsanspråk du kan göra till flygbolaget.

• Namnändring på charterflygningar kostar 600 SEK per person.
• Utskick av bokningsbekräftelse per post kostar 50 SEK per brev.
• Administrationsavgift är 1000 SEK per person.

Gäller från och med den 15 november 2021.
Priserna inkluderar moms.


För paketresor följer vi allmänna paketresovillkor samt Aventours tilläggs- och särskilda villkor.
Aventours AB förbehåller sig rätten att ändra prislistan.

Vid avbeställning tidigare än 42 dagar före avresa ska resenären betala en administrationsavgift på 1000 SEK/person som avbeställningsavgift.

Vid avbeställning senare än 42 dagar före men tidigare än 30 dagar för avresa ska resenären betala 25 % av resans pris som avbeställningsavgift, dock lägst administrationsavgiften.

Vid avbeställning senare än 30 dagar före men tidigare än 7 dagar för avresa ska resenären betala 50 % av resans pris som avbeställningsavgift, dock lägst administrationsavgiften.

Vid avbeställning senare än 7 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.


Vi följer allmänna paketresevillkor och Aventours tilläggs- och särskilda villkor
De detaljerade resereglementena finns på Aventours.se, längst ned till höger under RESEVILLKOR.

Vid en sista minuten-avbokning före resans början ska du omedelbart meddela Aventours. 
Utanför kundtjänstens öppettider ska meddelandet skickas omedelbart via e-post till adressen kundservice@aventours.se.

Om det debiteras hotellskatt/klimatskatt på destinationen, vanligtvis cirka 0,5€-10€ per rum/natt, betalas den direkt till hotellet antingen kontant eller med kort vid in- eller utcheckningen. Skatten är vanligtvis förekommande i Medelhavsdestinationer.

•  Hotellvistelsen börjar vanligtvis runt kl. 15, och rummen kan vanligtvis rengöras fram till en viss tidpunkt. Om du anländer till hotellet på förmiddagen eller mitt på dagen kan du behöva vänta tills du kan få tillgång till ditt rum.
•  Vid avresa ska rummen normalt sett lämnas senast kl. 12.
•  Eventuella tilläggstjänster som köpts på hotellet rekommenderas att betalas till receptionen redan kvällen innan om avresa sker tidigt på morgonen.
•  Många internationella hotell tar en deposition från kunderna med kreditkort eller kontanter i förväg för eventuella extra kostnader (t.ex. minibar, rumsservice osv). Om du inte använder några av dessa tjänster får du tillbaka depositionen vid slutet av din vistelse.

Observera att det kan förekomma avvikelser i tjänsterna på destinationer och hotell i början och slutet av turistsäsongen, samt på grund av den rådande situationen. Till exempel kan vissa hotell endast ha luftkonditionering igång under sommarmånaderna och restaurangtjänster, aktiviteter och underhållning på hotellen kan vara begränsade. Dessutom kan vattenparkerna på destinationen vara öppna/stängda beroende på väderförhållandena, och vissa restauranger och affärer kan vara stängda i början och slutet av turistsäsongen. Särskilt vid början och slutet av säsongen, särskilt i Medelhavsområdet, kan det vara svalt på kvällen och natten.

Myror och olika harmlösa skalbaggar och kackerlackor är vanliga i många länder och kan även förekomma på fina hotell.

Lösa hundar och katter, eller skrikande tuppar, kan ses särskilt i Medelhavsdestinationer. Om du har oönskade insekter och djur i ditt rum, ber vi dig meddela guiden omedelbart.

Det är bra att skydda sig mot myggbett med myggmedel. Om du vet att du är känslig för myggbett är det bra att ta med myggmedel från Sverige.

Myggmedel säljs i de flesta semesterorter på apotek och i matbutiker.

Under charterflygningar finns det Aventours guider till din hjälp på destinationerna.
• Du träffar guiden under semestern på flygplatsen, på hotellmöten och under utflykter.
• Du kan alltid kontakta destinationsguiderna även per telefon.

I några hotell som ligger utanför semesterorterna finns det inga guide-tjänster, men du kan fortfarande kontakta guiden per telefon. Sådana egna resmål inkluderar till exempel Rethymnon och Hersonissos på Kreta, Limassol på Cypern samt Lindos och Pefkos på Rhodos.

Om det är något du inte är nöjd med under din resa, vänligen kontakta vår destinationspersonal så att de kan hjälpa dig och försöka åtgärda eventuella fel.

Observera att resenären inte kan reklamera ett fel efter resan om de inte meddelar felet till researrangören inom skälig tid från det att de upptäckte felet på destinationen. Enligt allmänna paketresevillkor bör en anmärkning om fel/problem göras till researrangörens representant redan under resan så att problem och brister kan åtgärdas under semestern.

• Under charterflygningar arrangerar vi svenskspråkiga utflykter på destinationen och säljer även internationella utflykter.
• Du får detaljerad information om utflykterna från våra guider på plats efter ankomst till destinationen.
• Anmälningar och utflyktsavgifter hanteras med guiderna på plats.